Meer transparantie, minder winst


Ik las vandaag een artikel in het Tijdschrift voor marketing. Jaap Versfelt (McKinsey) stelt in dit artikel, ik quote: ‘meer transparantie zorgt voor minder winst’ en hoewel het artikel niet specifiek over de makelaardij of vastgoed gaat, zijn er maar weinig zaken waar ik zo zeker van ben als dit. Transparantie is niet in het belang van de makelaar. Steker nog, de makelaar ontleent zijn toegevoegde  waarde (bestaansrecht zo je wilt) per definitie aan het feit dat vraag en aanbod elkaar niet rechtstreeks weten te vinden. Wat dat betreft is internet dus een regelrechte ramp! Immers Funda draagt bij aan transparantie, Moviq,Jaap.nl heeft het transparant maken van de woningmarkt zelf tot missie bestempeld. Kortom lekker bezig die jongens. Of ik de tijd terug wil draaien? Nee natuurlijk niet ik ben geen nostalgist, onze business is gebouwd op internet. Wel wil ik bereiken dat makelaars begrijpen dat transparantie voor hen niet het hoogste goed is. Hoe kun je dan als makelaar je voordeel doen met de zogenaamd toenemende transparantie? De markt wordt minder transparant als er meer portalen zijn, uiteindelijk ziet de consument door de bomen het bos niet meer en wordt zijn inbox dagelijks volgespamd met het woning aanbod van 4 verschillende woningportalen. Kortom uitwisselen dus, met zoveel mogelijk portalen.  Ook denk ik dat je informatie moet differentiëren, alleen op je eigen website is de complete informatie te vinden (en zelfs daar kun je nog over twisten). En bedenk je hoe diffuser het aanbod hoe minder transparant voor de consument, hoe meer kans je als makelaar krijgt waarde toe te voegen.

Reacties zijn gesloten.